Algemene voorwaarden
1. Goltstein|Advocaten Kerkrade is een samenwerking op basis van kostendeling tussen de maatschap van vennoten, bestaande uit natuurlijke personen, te weten mr. J.J.M. Goltstein en mr. M.C.L.G.J. Ruyters-Stevens (Maatschap Golstein en Ruyters Advocaten KvK 4109725), de zelfstandige eenmanszaken van mr. R.H.J.G. Borger (Borger Advocatuur KvK 62707337) en mr. L.N. Hermans (Hermans Advocaat KvK 73639419) -hierna te duiden als “de advoca(a)t(en)”. De advoca(a)t(en)- oefenen ieder voor eigen rekening en risico de praktijk uit. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle door hen ontvangen opdrachten, daaronder begrepen ook aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten.
2. Alle opdrachten worden geacht te zijn gegeven aan- en te zijn aanvaard door de advoca(a)t(en), ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling is dat een opdracht door een bepaalde persoon zal worden uitgevoerd. De werking van artikel 7:404 burgerlijk wetboek -dat voor het laatstgenoemde geval een regeling geeft- en de werking van artikel 7:407 lid 2 BW -dat een hoofdelijke aansprakelijkheid vestigt in het geval waarin twee of meer personen een opdracht hebben ontvangen- wordt volledig uitgesloten.
3. Ingeval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn de opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van de declaraties van de behandelend advoca(a)t(en).
4. Opdrachtgever is gehouden, alle voor een adequate uitvoering van de opdracht relevante gegevens en bescheiden tijdig in de gewenste vorm ter beschikking te stellen. De advoca(a)t(en) bepalen de wijze en door welke advocaat de verleende opdracht wordt uitgevoerd met inachtneming van de geldende Gedragsregels voor Advocaten, zoals vastgesteld door de Nederlandse Orde van Advocaten.
5. Verstrekte opdrachten worden door de advoca(a)t(en) uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden, en meer in het algemeen aan de wijze waarop aan die verstrekte opdrachten al dan niet uitvoering is gegeven, geen rechten ontlenen. Zulks met uitzondering van alle personen die door de advoca(a)t(en) bij de uitvoering van enige opdracht van een cliënt zijn ingeschakeld, daaronder ook vroegere vennoten van of medewerkers van de advoca(a)t(en) indien zij aansprakelijk mochten worden gehouden nadat zij het kantoor hebben verlaten en daaronder ook begrepen hun eventuele erfgenamen.
6. Voor de uitvoering van een opdracht is de opdrachtgever aan de behandelend advoca(a)t(en) honorarium, vermeerderd met kantoorkosten, omzetbelasting en verschotten verschuldigd, die periodiek worden gedeclareerd. Het honorarium is gebaseerd op het overeengekomen, althans op dat moment geldende, uurtarief, dat periodiek kan worden aangepast. De nieuwe tarieven zullen ook in lopende zaken vanaf dat moment gelden. Over het honorarium is -tenzij anders overeen gekomen- een forfaitair percentage van 6% kantoorkosten verschuldigd. Over het honorarium en de kantoorkosten is de toepasselijke Nederlandse BTW verschuldigd tenzij deze naar Nederlands Belastingrecht niet aan de opdrachtgever in rekening hoeft te worden gebracht. Verschotten, zoals deurwaarderskosten, griffierechten, uittreksels, en kosten verband houdende met inschakeling van derden zijn uitdrukkelijk niet begrepen onder de kantoorkosten. Deze worden afzonderlijk doorbelast.
7. In zaken die worden behandeld op basis van het wettelijk systeem van gefinancierde rechtshulp, is de declaratie beperkt tot die kosten , waaronder begrepen de eigen bijdrage, die op grond van de afgegeven toevoegingsbeslissing, voor rekening van de opdrachtgever komen.
8. De advoca(a)t(en) zijn steeds gerechtigd een voorschot te vragen voor te verrichten werkzaamheden en te maken kosten, welke voorschotten al naargelang tussentijds of bij het einde van de opdracht worden verrekend.
9. Betaling van declaraties van de advoca(a)t(en) dient te geschieden zonder enig beroep op korting en/of compensatie binnen de op de factuur gestelde betaaltermijn. Bij overschrijding van deze termijn is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is een vertragingsrente, gelijk aan de geldende wettelijke rente, verschuldigd.
10. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van de betreffende advoca(a)t(en) daartoe aanleiding is deze/zijn zij gerechtigd van opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door hen te bepalen vorm. Indien opdrachtgever verwijtbaar tekort mocht schieten in de nakoming van de aangegane verplichtingen of de verlangde zekerheid niet stelt, zijn de advoca(a)t(en) gerechtigd de verdere uitvoering van de betreffende opdracht onmiddellijk op te schorten en in dat geval is al hetgeen opdrachtgever uit welke hoofde ook aan hen (althans één van hen) verschuldigd is, direct opeisbaar, onverminderd hun overige rechten.
11. Indien de advoca(a)t(en) invorderingsmaatregelen treffen tegen de opdrachtgever die in verzuim is, komen de invorderingskosten, die gesteld worden op 15% van het honorarium met een minimum van € 200,–, zulks vermeerderd met overige te maken kosten, ten laste van de opdrachtgever. De door de opdrachtgever verschuldigde buitengerechtelijke incassokosten, wordt vermeerderd met de wettelijke rente vanaf 8 dagen na de aan de opdrachtgever verzonden laatste betalingsherinnering.
12. Indien zich bij de uitvoering van een opdracht onverhoopt een gebeurtenis – waaronder ook een nalaten begrepen wordt – voordoet, die tot aansprakelijkheid leidt, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot het bedrag of de bedragen waarop de (individuele) door de advoca(a)t(en) gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat onder die beroepsaansprakelijkheids-verzekering dient te worden gedragen. Indien door of in verband met de uitvoering van een opdracht of anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor de advoca(a)t(en) aansprakelijk is/zijn, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot het bedrag of de bedragen, waarop de hen afgesloten algemene aansprakelijkheidsverzekeringen (AVB) aanspraak geven, vermeerderd met het eigen risico dat dient te worden gedragen. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de hiervoor bedoelde verzekering mocht plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot tweemaal het door de advoca(a)t(en) in de desbetreffende zaak in het desbetreffende kalenderjaar in rekening gebrachte honorarium. Deze aansprakelijkheidsbeperkingen gelden ook voor het geval dat ten onrechte een opdracht geweigerd mocht zijn en daaruit schade mocht voortvloeien.
13. Voor zover voor de uitvoering van de opdracht derden (zoals deurwaarders e.d.) worden ingeschakeld en deze hún aansprakelijkheid in verband daarmee willen beperken houdt de opdracht aan de advoca(a)t(en) tevens in dat zij dergelijke aansprakelijkheidsbeperkingen zijdens die derden mede namens die opdrachtgever mogen aanvaarden. Iedere eigen aansprakelijkheid ter zake/hiervoor van de advoca(a)t(en) is uitgesloten.
14. Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever uit welke hoofde dan ook jegens de advoca(a)t(en) in verband met de uitvoering van de opdracht, vervallen in ieder geval na 1 jaar na het moment waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met bestaan van deze rechten en bevoegdheden. In alle gevallen vervallen voornoemde rechten en andere bevoegdheden na 2 jaar na de uitvoering van de betreffende werkzaamheden.
15. Behoudens in geval van opzet en/of grove schuld aan de zijde van de advoca(a)t(en), vrijwaart de opdrachtgever hen -en zal hij hen schadeloos stellen -voor en tegen alle aanspraken en/of (rechts)vorderingen die een derde op enig tijdstip op hen mocht hebben of jegens hen in mocht instellen en die direct of indirect voortvloeien uit- of verband houden met de opdracht voor de opdrachtgever, daaronder mede begrepen schade, kosten en uitgaven die de advoca(a)t(en) lijden of maken in verband met een dergelijke aanspraak of (rechts)vordering.
16. Het met een opdracht gevormde dossier zal na het einde van de opdracht en sluiting van het dossier gedurende zeven (7) jaar worden bewaard en staat tegen vergoeding van de werkelijk te maken kosten om het dossier uit het archief te lichten, ter beschikking van opdrachtgever. Na 7 jaar zijn de advoca(a)t(en) gerechtigd om het dossier -inclusief eventuele originele stukken- zonder nadere aankondiging aan opdrachtgever te vernietigen.
17. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient opdrachtgever na het einde van de opdracht en sluiting van het dossier er zelf op toe te zien dat rechten bewaard worden en hebben de advoca(a)t(en) ter zake geen taak of verantwoordelijkheid om (bijvoorbeeld) verjaringstermijnen of vervaltermijnen te bewaken. In dat verband wordt er hierdoor (enkel) op gewezen dat het recht tot tenuitvoerlegging van rechterlijke uitspraken 20 jaar na de datum van het onherroepelijk worden van de uitspraak verjaart en dat de verjaringstermijn voor wat betreft hetgeen op grond van de uitspraak bij het jaar of kortere termijn moet worden betaald 5 jaren bedraagt.
18. Er is een klachtenregeling van toepassing. De klachtenregeling ligt ter inzage op het kantoor en is opvraagbaar en downloadbaar via de website van kantoor. De klachtenregeling beschrijft de interne klachtenprocedure. Deze procedure houdt in dat de opdrachtgever een klacht voor kan leggen aan de interne klachtenfunctionaris van kantoor. Indien dit niet tot een oplossing leidt zullen eventuele geschillen uitsluitend kunnen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de rechtbank Limburg, met behoud van de mogelijkheid tot het instellen van hoger beroep en cassatie.
18. Op de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en de advoca(a)t(en) is Nederlands recht van toepassing en de Nederlandse rechter is bij uitsluiting bevoegd om van geschillen daar uit voortvloeiende kennis te nemen, ongeacht de woonplaats van opdrachtgever.